RENK PSİKOLOJİSİNİN PAZARLAMADA ÖNEMİ
Sarı bir odada endişeli
hissediyor musunuz? Mavi renk sizi sakin ve rahat hissettirir mi? Çoğu insan
rengin ruh hallerini, duyuları ve duyguları etkileyebileceğine inanıyor.
“Renkler, özellikler gibi duygulardaki değişikleri takip eder” demiş Pablo
Picasso.
Renk, güçlü bir iletişim aracıdır
ve harekete geçirmek, ruh halini etkilemek, fizyolojik reaksiyonları etkilemek
için kullanılabilir. Peki renkler tam olarak nasıl çalışır? Öncelikle
öğrenmemiz gereken konu;
Renk Psikolojisi Nedir?
Renk psikolojisi, insan
davranışlarına ilişkin renklerin incelenmesidir. Satın aldığımız ürünler gibi
rengin günlük kararlarımızı nasıl etkilediğini açıklamayı amaçlar. Bir
kıyafetin rengi bizi onu satın almaya zorluyor mu? Bir simgenin rengi, bizim
ona tıklama olasılığımızı arttırır mı? Cevap kısaca evet. Ama bunun nasıl
olduğu kısmı biraz daha karmaşık. Renklerin anlamları, neden belirli renkleri
diğer renklere tercih ettiğimizi etkileyebilir.
Renk Psikolojisi Pazarlamada Neden Önemli?
Renk hissi uyandırır, duyguyu
kışkırtır. Yapacağınız iş için de renk seçme konusu bu yüzden çok önemlidir.
Pazarlama çabalarınız için doğru renkleri seçmek, markanızın kalabalığın
içinden sıyrılmasına ve ya kalabalığın içine girmenizi sağlayabilir. Pazarlama
yaparken renkleri stratejik olarak kullanarak müşterileriniz için görmek
istedikleri şeyleri verebilir, çok daha fazlasını görmeleri için
yönlendirebilirsiniz. Bu yüzden renk psikolojisini anlamak pazarlama
çabalarınız için çok yararlı olabilir. Markanızı istediğiniz şekilde
canlandırmanıza yardımcı olabilir.
Renklerin Anlamları
Kırmızı Renk Psikolojisi
Kırmızı renk heyecan, tutku,
tehlike, enerji ve eylem ile ilişkilidir. Bazı markaların “sipariş ver”
düğmeleri kırmızı renktir. Ürünü satın alma duygusunu öne çıkartır. Renk
psikolojisinde kırmızı en yoğun renktir ve böylece en yoğun duyguları
tetikleyebilir. Kırmızı renk Coca Cola ve Youtube gibi markaların ikonik
rengidir. Kırmızı renk iştahı arttırmaya meyillidir, bu da Coca Cola gibi
markaların neden bu rengi kullandığını açıklar. Bunun yanında markalarında
mutluluk gibi kelimeleri kullanarak kırmızı renkle birlikte, o markayı
tüketmenin mutluluk yaratacağı hissini öne çıkarmayı planlarlar.
Turuncu Renk Psikolojisi
Turuncu renk yaratıcılık, macera,
coşku, başarıyı temsil eder. Turuncu rengi içinde bulunduğu her resime, web
sitesine, pazarlama aracına eğlence katar. Pek çok pazarlamacı dikkat çekmek
istedikleri eylemlere veya alanlara çağrı yapmak için turuncu rengini kullanır.
Nickelodeon ve Fanta gibi markaların logolarında görülür. Nickelodeon bir çocuk
kanalıdır ve bu yüzden bir çocuk gösterisinin eğlenceli, yaratıcı ve coşkulu
olduğunu öne çıkarmak için logosuna turuncu rengini ekler.
Sarı Renk Psikolojisi
Sarı renk mutluluk, pozitiflik,
iyimserlik ve yaz duygularını uyandırır. Bazı markalar web sitelerinin arka
planında veya kenarlarında neşeli, mutlu bir sarı rengi kullanır. Web sitenize
biraz sarı renk dokunuşuyla, gelen ziyaretçilerin sitenizi olumlu
değerlendirmelerini sağlayabilirsiniz. Sarı renk Ferrari ve İkea gibi markalar
tarafından kullanılır. Birçok insan Ferrari kullanmanın hayalini kurar. Lüks
marka bu mutluluk duygusuyla, yazla ve kaygısız bir yaşam tarzıyla vurgu yapar.
İkea da logosunda sarı renk kullanır. Bunun nedeni evlerini yeni satın alan ya
da eşyalarını değiştiren kişilerde yeni eşyalar almanın, kurmanın, kullanmanın
yani değişimin vereceği mutluluğu ve iyimserliği vurgulamaktır.
Pembe Renk Psikolojisi
Pembe renk kadınlara hizmet veren
markalar için vazgeçilmez bir renktir. Pembe renk kadınlığı, sevgiyi vurgular.
Markalar bu yüzden kadınlara yönelik ürün ambalajlarında pembe rengi
kullanırlar. Victoria’s Secret ve Barbie gibi markaların bu rengi yoğun
kullanmasına şaşmamalı. Victoria’s Secret’in markalarından biri pembe adını
çoktan kullanıyor bile (Victoria’s Secret Pink). Web sitelerinde temel
ayrıntıları vurgulamak için pembe ve siyahtan oluşan bir kombinasyon
kullanıyorlar.
Yeşil Renk Psikolojisi
Yeşil renk doğa, para, büyüme,
sağlık, cömertlik gibi anlamlara vurgu yapar. Sağlık ve fitness alanlarında ki markalar hep yeşil rengi tercih
eder. Animal Planet ve BP gibi markalar çevreciliği, doğayı vurgulamak için
logolarında bu renge yer verir ve reklamlarında da bu vurguyu çok fazla
duyarsınız.
Mavi Renk Psikolojisi
Mavi renk kararlılık, uyum,
huzur, sakinlik ve güven duygularına vurgu yapar. Markanıza mavi rengi entegre
ettiğinizde müşterileriniz markanız hakkında bu duyguları hisseder. Bazı
markalar müşterilere karşı güven yönünü arttırmak için mavi renkte garanti,
güven sertifikası veya ücretsiz kargo simgeleri kullanır. Facebook, twitter,
oral-b gibi markalar özellikle bu rengi kullanır. Logolarında mavi markanın
güvenilir olduğunu vurgular ve rahatlık hissini de uyandırır.
Beyaz Renk Psikolojisi
Beyaz renk masumiyet, temizlik,
iyilik, alçakgönüllülük gibi duygulara vurgu yapar. Çoğu web sitesi, e ticaret
sitesi beyaz rengini çok fazla kullanır. ASOS ve Adidas gibi markaların
pazarlamada kullandığı renktir. Adidas’ın sitesinde arka plan siyah içerikler
beyazdır. Bu bir kontrast oluşturmaya yardımcı olur. Merkez rengi beyaz olan
çoğu marka arka planını siyah veya gri olarak seçer. Böylece beyaz renk öne
çıkacak ve sizi etkileyecektir.
Siyah Renk Psikolojisi
Siyah renk zarafet, güç, gizem ve
karmaşıklık duyularına vurgu yapar. Birçok moda perakendecisi logolarında veya
reklamlarında bu rengi kullanır. Chanel ve Nike gibi markalar bu rengi
kullanır. Web sitelerinde veya reklamlarında siyah rengi dikkat çekici
eylemlerde kullanırlar. Buda insanları cezbeder ve siyah renginin taşıdığı
duyguları hissetmenizi, sizin harekete geçmenizi sağlar.
Yorumlar
Yorum Gönder